Van je hobby je werk maken is niet voor iedereen weggelegd; maar voor de Bladelse Marion van Loon is het werkelijkheid.

Marion van Loon groeit op met haar familie in Reusel, waar ondernemerschap een belangrijke rol speelde in de familie van Loon. Haar ouders runden een boerderij, wat later een transportbedrijf werd, momenteel geleid door haar broer Chris. Het idee van hard werken voor je geld werd Marion al vroeg bijgebracht door haar ouders. “Ik was altijd een beetje anders dan mijn broer en zus. Terwijl zij buiten aan het helpen waren, vond je mij vaak binnen, bezig met knutselen en toneelstukjes.” Marion heeft haar creativiteit meegenomen in haar verdere carrière. “Eigenlijk doe ik dat nu nog steeds,” deelt ze lachend. “Maar nu heb ik van mijn creativiteit mijn werk gemaakt.” 

Carrière

Na het succesvol afronden van haar HAVO-opleiding volgde Marion het advies van haar vader op en schreef ze zich in voor een éénjarige PR-opleiding. Hierdoor kon ze meteen aan de slag binnen het werkveld. Na enkele jaren werkervaring besefte Marion dat dit haar roeping was, daarom besloot ze een HBO-opleiding Communicatie Intercultureel te starten. Tijdens een stage in Hilversum, in de wereld van televisie, werd het voor Marion duidelijk dat ze toch liever dicht bij haar roots in Brabant wilde blijven. “Door herhaaldelijk mijn neus te stoten, ontdekte ik wat ik echt leuk vond en wat mijn ware passie was,” vertelt Marion. Na het afronden van haar studie heeft ze functies gehad in uiteenlopende branches, variërend van uitzendbureaus tot reclamebureaus. Ze benadrukt: “Je leert nergens zoveel als wanneer je daadwerkelijk het werkveld betreedt en aan de slag gaat.”

In 2009 krijgt Marion een zwaar ongeluk, wat haar tot besef brengt dat ze alleen nog maar dingen wil doen die zinvol zijn en impact maken op mensen. Ze kreeg de kans om de communicatieafdeling op te starten bij een zorginstelling in Oirschot. “Dit was echt iets voor mij, want ik kreeg heel veel vrijheid om de volledige communicatiestrategie te ontwikkelen.” Na ruim zes jaar voelde Marion dat de uitdaging was afgenomen. Haar zus, Lieke van Loon, was in die tijd bezig met het oprichten van een uitzendbureau en vroeg Marion om hulp bij de marketing. Nadat het bedrijf goed op de rails stond, nam Marion een stap terug met de afspraak dat ze ooit zou terugkeren voor een rebranding. Deze belofte hielden de zussen, want in 2018 keerde Marion terug naar het bedrijf ‘Werken in de Kempen’, waar ze verantwoordelijk was voor de rebranding en betrokken was bij de oprichting van de Open Bedrijven Dag.

Merkgevers

Marion ontdekte tijdens haar werk bij Werken in de Kempen dat veel bedrijven worstelden met de uitdaging om zich te onderscheiden van anderen, daarbij was bij deze bedrijven ook veelal de uitdaging om goed personeel te vinden en te behouden. Deze uitdaging sprak Marion enorm aan, en zo besloot ze haar eigen onderneming op te starten: “De Merkgevers”. In januari viert ze haar vijfjarig bestaan. Marion helpt werkgevers bij het behouden en aantrekken van het juiste talent. “Employer branding & de ontwikkeling van werkgeverschap is mijn expertise.” Veelal werkt Marion een gedeelte van de week bij het bedrijf op locatie, om zo tot de kern van het bedrijf te komen en alle facetten die een rol spelen binnen het bedrijf boven tafel te krijgen. 

“Ik vind het fantastisch om diep in de bedrijfscultuur te duiken en de essentie van een onderneming te begrijpen. Op die manier kan ik goed bepalen welke uitingen passend zijn voor een specifiek bedrijf.” Marion werkt voor diverse bedrijven in de regio, waaronder het familiebedrijf Gooskens Hout en Bax Metaal.

Meet the Makerz

De laatste jaren heeft ze zich specifiek gericht op communicatiefactoren die relevant zijn voor de Generatie Z. Deze focus leidde tot het idee om samen met jongeren content te creëren die aansluit bij hun leeftijdsgenoten, wat resulteerde in het ontstaan van “Meet The Makerz”. Het is een beroepsoriëntatie-platform waarop werkgevers zich kunnen profileren op de toekomstige arbeidsmarkt. “Ik geloof dat de rode draad in mijn werk vooral ligt in het vooruitkijken naar de arbeidsmarkt van morgen en overmorgen.”

Toekomst

Van Loon heeft nog veel doelen die ze graag wil verwezenlijken. Ze merkt dat veel bedrijven een groeiende interesse tonen in employer branding en zelfs overwegen om hiervoor specifiek personeel aan te nemen. Helaas is employer branding nog niet zo bekend in opleidingen. “Wij hebben hier al jarenlange ervaring in, en we zouden graag jonge professionals in dit vakgebied willen trainen. Uiteindelijk wil ik blijven innoveren om werkgevers een magneet te maken voor de arbeidsmarkt van vandaag én morgen.”

Daarnaast geeft Marion aan dat een van haar persoonlijke doelen is om jaarlijks een solo reis te maken. “In het eerste jaar dat dit mogelijk was, ben ik in mijn eentje gaan backpacken in Bali. Vorig jaar heb ik Gambia bezocht met mijn dochter. Het is voor mij belangrijk om af en toe letterlijk fysiek afstand te nemen van mijn werk en te leren van de culturen verder weg.”

Ook interessant

Overig nieuws

Volg ons

Ook een artikel op KempenSpot?

Neem contact op voor de mogelijkheden.

Aanmelden bij Kempenboks